Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


10 nejzdravějšíh potravin

31. 1. 2014

http://www.bio-life.cz/clanky/zdrave-potraviny/10-nejzdravejsih-potravin.html

10 nejzdravějšíh potravin

 Jestliže hledáte potraviny, které jsou chutné a pomáhají redukovat vznik mnoha onemocnění, zde je přehled těch, na které byste neměli ve svém jídelníčku zapomínat. Pokud pomineme dnešní známe superfoods, tak mezi běžnou top 10 určitě patří tyto potraviny.

 1) Jablka - je štěstím, že právě u nás roste zcela běžně potravina, která je pro naše zdraví tak prospěšná. Jablka jsou dobrým zdrojem pektinu, snižují cholesterol a hladinu glukózy. Jsou také skvělým zdrojem vitaminu C. Jablka mají antioxidační účinky, které chrání tělesné buňky. Vitamin C také udržuje zdravé cévy a pomáhá absorbovat železo.

  2) Mandle - jsou bohaté na vitamín E, hořčík, draslík, vápník a přírodní antioxidanty. Většina tuků v mandlích patří ke zdravým tukům (nenasycené mastné kyseliny), které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi.

 Tip výživového poradce

Můžete si koupit také 100 % mandlovou pastu např. od firmy Rapunzel nebo do studené kuchyně používat mandlový olej lisovaný za studena, např. firma Esi. Je sice prodáván jako tělový olej, ale bez problémů ho můžete používat i jako vnitřní lék.

   

 

3) Brokolice - kromě toho, že brokolice poskytuje bohatý zdroj vápníku, draslíku a kyseliny listové, obsahuje takové látky, které mohou preventivně pomáhat před onemocněním cukrovky, srdečního záchvatu a některými druhy rakoviny. V brokolici najdeme i spoustu betakarotenu a velké množství vitaminu C.

  ČTĚTE TAKÉ: Dej si více brokolice

 4) Borůvky - jsou bohatým a nízkokalorickým zdroj sacharidů, antioxidantů a pomáhají předcházet celé řadě chorob. Pravidelný příjem borůvek může zlepšit krátkodobou paměť a redukovat poškození buněk související s oxidací buněk a předčasným stárnutím.


5) Červené fazole - malé červené fazole a tmavě červené ledvinové fazole jsou vynikajícím netučným zdrojem antioxidantů, bílkovin, železa, hořčíku, fosforu, draslíku a thiaminu. Můžete je používat stejně jako běžné luštěniny. Možná ještě více ceněnou fazolí bývají fazole Adzuki.

6) Losos - losos v top 10 nesmí chybět. Tato ryba je excelentním zdrojem omega-3 mastných kyselin, které jsou prospěšné pro lidský organismus v mnoha ohledech. Losos obsahuje narozdíl od běžného masa nízké množství nasycených mastných kyselin a cholesterolu a navíc je výborným zdrojem proteinů.

7) Špenát - bohatý na vitamin A, dobrý zdroj vápníku, hořčíku, riboflavinu a vitaminu B6, B9 a vitaminu C. Špenát podporuje imunitní systém a preventivně pomáhá předcházet několika typům rakoviny.


8) Sladké brambory - tmavě oranžovovo-žlutá barva sladkých brambor prozrazuje, že jsou bohaté na beta-karoten. Obsahují spoustu vitaminu C a jsou dobrým zdrojem sacharidů, vitaminu B6 a draslíku. Neobsahují tuk a jsou relativně nízkokalorické.

9) Zeleninové šťávy a freshe - čerstvé zeleninové šťávy jsou velmi rychlým a jednoduchým zdrojem příjmu minerálů, antioxidntů a enzymů. Nejvhodnější jsou čerstvě lisované šťávy, další variantou mohou být již předem připravené. V případě plastových lahviček volte šťávy, které se musí spotřebovat do druhého dne, v opačném případě kupujte šťávy ve skle (např. mé oblíbené z DM drogerie od Alnatury nebo značka Eden). Rajčatový a zeleninový džus, který obsahuje rajčata, jsou zdrojem lykopenu - antioxidant, který snižuje riziko infarktu a jistých typů rakoviny. Při výběru se ujistěte, aby džus neobsahoval vysoká množství soli nebo jakýkoliv konzervačních látek. Přestože ne všechny konzervanty nejsou zdraví škodlivé, nutriční hodnoty nápoje postupem času klesají.

10) Obilné klíčky - klíčky, například pšeničné, obsahují plno živin. Dvě lžíce klíčků doplní tělu vitamín E, thiamin, hořčík, železo a zinek. Můžeme jimi posypat cereálie, smíchat s jogurtem nebo jíst s ovocným salátem. Klíčky můžeme přidávat do jakéhokoliv těsta nebo pečiva.

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář